dissabte, 6 d’abril del 2024

sobre les lectures i rosalía de castro

Sobre les lectures.

M'han de venir de gust, ser jo mateixa amb elles, deixar-me dur per l'instint, la curiositat. A vegades les pauso, marxo a la cuina entre els fogons; les intercalo amb poesia, que em dóna aire; o amb els meus propis pensaments. Em ve al cap aquella idea que he llegit al llibre i m'ha obert la ment. Sí, i la faig assaig en el meu pensament. La discuteixo a dins meu. Trec una nova conclusió. Hi tornaré un altre dia amb aquell llibre.

El que més em fascina és la crida d'un autor que em reverbera en el subconscient a través dels anys, com si el tingués ancorat per sempre. Em passa de tant en tant amb la Rosalía de Castro, hi vaig i hi torno, en poesia, novel·la i assaig. I m'he proposat llegir tota la seva obra. Cada vegada que l'he llegida em dóna alguna cosa a canvi: sento que se m'amplia enormement la visió literària, perquè ho era tot: apassionada, intel·ligent i culta. Tot és u: la visió metafísica del món, de l'ésser completament unit a la natura i com transmet els costums del seu poble. La vida i la mort, fins i tot quan moria va demanar que li obrissin la finestra per acostar-se al mar. Era a Padrón però ella va voler recórrer els camps per atrapar les onades, com si fos "La hija del mar", la seva primera novel·la. I tan natural com ho feia. Amb una musicalitat increïble en els versos escrits en gallec. "Follas novas". "Cantares gallegos". I sense pèls a la llengua.

Castellanos de Castilla,

tratade ben õs gallegos:

cando van, van como rosas;

cando vên, vên como negros.

I segueix, segueix. Hi ha qui es pensa que la seva poesia és melindrosa i tova, però és perquè no l'han llegida ni poc ni molt. Un dels noms deformats de la literatura. A mi m'encanta i me la reivindico a mi mateixa, per a mi és un regal. I amb això ja en tinc prou.

Mes tras mes, pedra tras pedra,
ti te irás desmoronando,
ceñida por sintas d'edra,
mentras qu'outra forte medra,
qu'así ó mundo vay rolando.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada